برگرفته از : //www.aasoo.org/fa/articles/1988
بعضی از آرمانهای بهائی عبارتاند از حکومت دموکراتیک و مشورتمحور به جای جزماندیشیِ اقتدارگرایانه؛ نظم بینالمللیِ صلحآمیز به جای حمله و تجاوز؛ برابری زن و مرد به جای تبعیض جنسیتی؛ عدالت اجتماعی و تحول اخلاقی به منظور از بین بردن فساد فراگیری که به سود اقلیت و به زیان اکثریت است؛ آموزش و پرورش مدرن و به رسمیت شناختن آزادی انتخاب در امور معنوی بدون دخالت واسطههای مرموزی به نام «علمای دین». همهی این اعتقادات رهاییبخش، تهدید مستقیمی برای روحانیونی به شمار میرود که مروج ایدئولوژیهای جزماندیشانه و اقتدارگرایانهای هستند که پیامدی جز مصیبت و بدبختی برای ایرانیان نداشته است. امروز در شهرها و روستاهای سراسر کشور، در ویدیوهای موجود در یوتیوب و شبکههای اجتماعی، در فیلمها، کتابها، مجسمهها و نقاشیها و در فریاد تودههای آزادیخواه و عدالتطلب ایران شاهد دمیدن طلیعهی آگاهیِ مردمی هستیم که فهمیدهاند رهایی بهائیان یعنی رهایی همهی ایرانیان.توجه به این گذشتهی تاریک و نفرتانگیز، و حساسیت روشنفکران پیشرو ایران نسبت به این ظلم و ستم فاحش، حاکی از میل به زندگی در جامعهای عادلانه است که در آن همهی ایرانیان، فارغ از عقایدشان، از حقوق برابر بهرهمند باشند. محکومیت فزایندهی بهائیستیزی نشانهی دگرگونیِ تدریجیِ استبداد روحانیتسالار به فرهنگ شفقت است، فرهنگی مبتنی بر آگاهی راسخ از این که حقوق بشر به همهی انسانها تعلق دارد. در این برههی تاریخی، در زمان خیزش دوبارهی مردم و دست و پنجه نرم کردن با گذشته، این کتاب به خوبی نشان میدهد که رفتار غیرانسانیِ نهادینه با گروهی از ایرانیان صلحطلب و مترقی، پیامدهای فاجعهباری برای همهی ایرانیان داشته است. استاد وهمن به روشنی نشان میدهد که تاریخ بهائیستیزی، از بدو پیدایش جنبش انقلابیِ بابی در میانهی قرن نوزدهم تا نسلکشی در دوران قاجار، و وضعیت بهتر اما همچنان مخاطرهآمیز دوران پهلوی و احیای فاجعهبار کارزارِ ایدئولوژیک پس از انقلاب 1357، سرشار از نظریههای توطئهی بیمارگونهای بوده است که به دست روحانیون منفعتطلب و مرتجع ساخته و پرداخته میشود. این نظریهها گروهی از ایرانیان مترقی و متعهد به نوزاییِ اخلاقی ایران را جاسوس کشورهای خارجی، اهریمنصفت، شیطانپرست و دشمن اسلام جلوه میدهند تا با فریب دادن آدمهای زودباور قدرت را در دست روحانیون نگه دارند. هدف اصلی از نسبت دادن هر چیز بدِ قابلتصوری به بهائیان، ناآگاه نگه داشتن تودههای دیندار است-دیندارانی که مطیع و آلت دستِ روحانیونی هستند که فکری جز پیشبرد دسیسههای سیاسیِ خود در سر ندارند.
نظر خود را بنویسید