نمونه ای از روسیاهی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در دویستمین سالگرد ولادت شارع دیانت بهائی
در 6 مهر ماه 1395 آقای فرهنگ امیری یکی از بهائیان در یزد توسط دو ضارب به شهادت رسید و قاتلین که دو برادر بودند صریحاً از همان اوایل دستگیری اعتراف کردند که آقای امیری را به خاطر بهائی بودن کشته اند. (1) جدّیّت و وعدۀ رسیدگی مسؤولین قضایی یزد در اوّل ماجرا نویدبخشِ رعایت انصاف و اجرای عدالت بود و مرکز جهانی بهائی، بیتُ العدلِ اَعظم، در پیام مورّخ 28 مهر ماه 1395 در این باره چنین اظهار امیدواری کردند:
«خبر قتل جناب فرهنگ امیری در شهر یزد موجب حزن و اندوه عمیق این جمع گردید. کمک اهالی محل در دستگیری سریع یکی از مجرمین، اقدامات اوّلیّۀ مأمورین پلیس، و آمادگی وکیل مدافع برای مساعدت قانونی گویای این واقعیّت است که بخشهای مختلف اجتماع در آن سرزمین مقدّس همگی از ظلم و ستم بیزارند و این عمل شنیع را تقبیح مینمایند. جدّیّت بازپرس مسئول و وعدۀ رسیدگی به این واقعۀ محزنه بر اساس تساوی کلّیّۀ شهروندان در برابر قانون خبری نویدبخش است. گزارشهای واصله، حال این نکته را روشن میسازد که تعصّبات مذهبی انگیزۀ اصلی این قتل بوده است. ایرانیان روشنضمیر و جامعۀ بینالمللی اکنون مشتاقاند بدانند که روند اجرای عدالت چه خواهد بود و اقدامات تحریکآمیز و جوّ موجودی که ارتکاب چنین اعمالی را ممکن میسازد کی پایان خواهد یافت.» (2)
امّا متأسفانه اخبار اخیر حاکی از آن است که در جلسۀ دادگاهِ پروندۀ قتل آقای امیری که در تاریخ ۳ مه ۲۰۱۷ (13 اردیبهشت 1396) و در پشت درهای بسته تشکیل شده، علیرغم اعتراف صریح قاتلین مبنی بر کشتن آقای امیری به دلیل بهائی بودن و کسب ثواب اخروی به جهت کشتن یک بهائی، دادگاه در حال حاضر این دو قاتل را با قرار وثیقه آزاد کرده است. (3) قاتلین «اظهار داشته اند که اعتقادات مذهبیشان و سخنان روحانیونی که بهائیان را ضدّ اسلام معرفی میکنند آن دو را به ارتکاب قتل ترغیب کرده بود.» (3) و یکی از دو برادر قاتل در بازجویی اظهار داشته: «هدفمان کشتن یک بهائی بود. مهم نبود چه کسی باشد.» و برادر دیگر گفته: «میخواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم که بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده و مرتد هستند و ریختن خونشان ثواب است.» (3) و بی شرمی و تعصّبات مذهبی چنان جولانی در بازجویی ها و جلسۀ دادگاه و در ذهن و روح قاتلین داشته است که «دو برادر قاتل حتی در جریان بازجویی ها بیان کرده اند در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.» (3)
وقایع مربوط به این قتل و شکل های مختلف بهائی ستیزی جمهوری اسلامی ایران در 39 سال اخیر اَعَمّ از پایمال کردن حقوق بشر و حقوق شهروندی بهائیان از طریق اخراج از کار و دانشگاه و زندانی کردن هزاران بهائی و به قتل رساندن بیش از 220 نفر بهائی و بستن و پلمب چند صد مغازۀ بهائیان و تخریب قبرستان های بهائیان (که به «گلستانِ جاوید» شهرت دارد) در چندین شهر و انتشار هزاران مطلب و مقاله و کتاب نفرت پراکن در اینترنت و صدا و سیما و دیگر رسانه ها و دیگر انواع بهائی آزاری، و در عین حال کتمان همۀ این ستم ها در مجامع جهانی توسط مسؤولین جمهوری اسلامی ایران، معرّف ماهیّت اصلی و حقیقی جمهوری اسلامی ایران در ضدّیت ذاتی با دیانت بهائی و پیروان آن است؛ ماهیّتی که بهائی کشی های دوران قاجاریه و نیز بهایی ستیزی مراجع تقلید شیعه در دوران حکومت پهلوی و اقدامات ایشان در صدور فتوای قتل بهائیان و سپس نفوذ در دستگاه قضایی برای تبرئه و آزاد کردن قاتلینِ اَجیر و تحریک شده توسط ایشان را به یاد می آورد و اثبات می کند که ایدئولوژی بهائی ستیزانۀ جمهوری اسلامی ایران در قرن بیست و یکم همان ایدئولوژی ضدّ بشری دو دورۀ قبل از آن در قرون 19 و 20 است. (4)
ای کاش قاتلین و بهائی ستیزان حکومتی و غیر حکومتی و محرّکین و مشوقین و حامیان ایشان در جمهوری اسلامی ایران، مفاهیم عمیق پیام حضرت بهاءالله و آموزه های دیانت جهانی بهائی را می فهمیدند و این همه به بهائیان که دوستان حقیقی ایشان و ایران و اسلام اند چنین جفای مدام نمی کردند و قدر پیام و مقام حضرتشان را که امسال دویستمین سالگرد ولادتشان است می دانستند و بجای این همه ستم، به تجلیل این رخداد مبارک و عظیم در تاریخ ایران و جهان می پرداختند و افتخار می نمودند که حضرتشان در خاک پاک ایران پا به جهان گذاشتند و 174 سال پیش دانۀ مبارک و میمون درخت صلح و وحدت عالم انسانی را کاشتند.
عکس العمل بهائیان در برابر ستم های وارده در این 174 سال، دادن شهد بجای زهر، و گذشت و مَحَبَّت بجای انتقام و کینه بوده و چنین نیز خواهد بود. ای کاش دوستان نامهربان بهائی ستیز نمونه ای از این راه و روش و منش را در دو قسمت زیر از پیام های مرکز جهانی بهائی، بیتُ العدل اعظم، خطاب به بهائیان ایران، که مفاد آن ریشه در تعالیم و آموزه های دیانت جهانی بهائی دارد، به چشم انصاف و تقوی و بصیرت و ترس از خدا ملاحظه فرمایند تا بلکه روح و جانشان رَوح و ریحان گیرد و فکر جنگ را با فکر قوی تر صلح و فکر نفرت را با فکر قوی تر عشق معاوضه فرمایند و دست از ستم بر بهائیان و دیگر هموطنان بردارند و همراه قافلۀ به راه افتادۀ کثیری از هم میهنان شریف و منصف ایران شوند که از اختلاف و جنگ و کینه خسته اند و دل و امید به روزهای خوش دوستی و همدلی و رفاه حقیقی همۀ ایرانیان و جهانیان بسته اند.
«دوستان محبوب، نفوسِ مغرور به قدرت زودگذرِ این عالم که از قوای معنوی دعای سحرگاهی مظلومان و از اثرات آه جانسوز ستمدیدگان بیخبرند به زعم باطل خویش میپندارند که در سرکوبی جامعۀ اسم اعظم در آن سرزمین بالاخره موفّق خواهند شد. امّا مشاهده فرمایید که در چند دهۀ گذشته به خصوص در ده سال اخیر، بیداری ایرانیان شریف نسبت به هویّت و موقعیّت جامعۀ بهائی، همدلی آنان نسبت به مظالم وارده و همبستگی آنان با شما در جهت بنای اجتماعی متنوّع و متّحد چه فرصتهای گرانبهایی برای همکاری فراهم آورده است. پس با ایمان به مقدّرات الهی و با اطمینان به تسلّط کامل مشیّت ربّانی و با الهام از آثار بهائی به مساعی خود در راه ترویج الفت و محبّت و برابری و اخوّت که شالودۀ حقیقی عزّت و پیشرفت ایران است ادامه دهید و به استمرار نزول تأییدات الهی و فرارسیدن حتمی روز خجستۀ آزادی و آسایش مطمئن باشید.» (5)
«پیروان حضرت بهاءالله در مَهدِ اَمرُالله [ایران زادگاه دیانت بهائی] ملاحظه فرمایند، حلول عید سعید نوروز و فرارسیدن بهار جانفزا را به شما بندگان طلعتِ اَبهی [حضرت بهاءالله] و عزیزان باوفای حضرت عبدالبهاء [مُبیِّن و جانشین منصوص حضرت بهاءالله] تبریک و تهنیت میگوییم. امید چنان است که تجدید حیات طبیعت و وصول اخبار مسرّتبخش پیشرفت و تقدّم اَمرُالله جان و روان آن خستهدلان را لطافت و طراوتی تازه بخشد. نوروز ۱۳۹۶ آغاز دویستمین سال میلاد حضرت بهاءالله در شهر مقدّس طهران است، سالی که بهائیان جهان به همراه دیگر علاقهمندانِ صلح و اخوّت عظمتِ رسالت آن حضرت را برای تأسیس وحدت عالم انسانی جشن خواهند گرفت. جمّ غفیری در شهرها و روستاها و بسیاری از هنرمندان، ادبا، شعرا، رهبران، اساتید و دیگر اندیشمندان در گوشه و کنار عالم بر طبق ذوق و ابتکار خویش آن نقطۀ عطف مهم در تاریخ نوع بشر را ارج نهاده ارمغان ظهور حضرتش را گرامی خواهند داشت، ارمغانی که مفهوم جدیدی از دین و همچنین بینش روشنی از یگانگی نوع بشر و رهنمونهای لازم برای تحقّق آن را در بر دارد. چه نیکو است که بسیاری از هموطنان منصف و مستعدّ شما حال بر خود میبالند که آن شخص بزرگوار فرزند خاک پاک ایران است و به خاطر این انتساب مبارک هماکنون در سراسر دنیا کشور ایران مقدّس شمرده شده و نوروز فیروز سالیانه جشن گرفته میشود. اشواق قلبی و ادعیۀ خالصانۀ این مشتاقان همواره متوجّه شما مقرّبان درگاه کبریا است. الحمد لله که با تأییدات ملأ اعلی به ایرانیان و جهانیان نشان دادهاید که علیرغم ظلم و ستمهای بیشماری که از طرف متعصّبین بیانصاف مستمرّاً بر شما وارد میشود، با حکمت و شجاعت و مظلومیّتِ تام در راه محبّت به نوع انسان و نشر نفحاتِ وحدت میکوشید و از هیچ فرد و یا مقامی بغض و کینهای در دل نداشته و ندارید.» (6)
حامد صبوری
24 خرداد 1396
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
یادداشت ها:
//www.iran-emrooz.net/index.php/news1/65526/
2- //www.payamha-iran.org/node/147?language=fa
//www.bbc.com/persian/iran-40269097?SThisFB
//www.radiofarda.com/a/f35_bahai_farhang_amiri_murders_released_bahai_intl_org/28547687.html
//www.radiozamaneh.com/345424
//www.hra-news.org/statements/a-215/
4- در این موارد و برای دیدن شواهد متعدّد رجوع شود به کتاب «رگ تاک» در این آدرس: //ragetak.com/ و کتاب «یکصد و شصت سال مبارزه با آیین بهائی» که در این آدرس قابل دانلود است: //aasoo.org/fa/books/13
6- پیام نوروز ۱۳۹۶ در این آدرس: //www.payamha-iran.org/node/242
نظر خود را بنویسید