محمدتقی مصباح یزدی:برابری بهائیان و مسلمان خلاف اسلام است.
... اینكه امام (ره) مثلا میفرمایند میزان رأی ملت است، نه به این معنا كه اگر ملت دیگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاریم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبیات سیاسی امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأی مردم است، امام (ره) برای اقناع طرفهای مقابل، به رأی مردم استدلال میكنند. لذا امروز هم اگر رهبری از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن میگویند نه به دلیل این كه حقوق بشر غربی را پذیرفته باشند، بلكه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها برای اقناع آنهاست.
وی ادامه داد: لذا همواره اصل، اسلام است و حقوق بشر غربی و حقوق شهروندی به معنای برابری مسلمان و بهائی، ربطی به اسلام ندارد، چرا كه حقوق بشر و حقوق شهروندی به معنایی كه در غرب تعریف شده با روح اسلام و قانون اساسی و حرکت امام (ره)، كاملا مخالف است. مردم كشور نیز به خاطر اسلام، این همه شهید و كشته داده و سختیها را تحمل كردند و لذا هرچه با اسلام مخالف باشد را نمیپذیرند. هرچند كسانی هم كه مسلمان نیستند، در سایه نظام اسلامی محترم بوده و دارای حقوقی هستند كه اسلام برای آنها قرار داده است.
وی ادامه داد: لذا اسلام، هرگز یك یهودی و مسلمان را مساوی نمیداند، هرچند حقوقی را برای یهودی هم در نظر میگیرد، اما این به معنای تساوی آنها در همه حقوق نیست. گاه عدهای نام شهروند درجه دوم بر آن میگذارند. هر اسمی میخواهند بگذارند، اما این واقعیت را تغییر نمیدهند.
علامه مصباح ادامه داد: در واقع همین مسأله بود كه سبب شروع نهضت اسلامی شد، چرا كه اسدالله علم، تصویب كرد كه لازم نیست قید مسلمان برای انتخاب شونده وجود داشته باشد و به جای قسم خوردن به قرآن كریم، نمایندگان مجلس بتوانند به هر كتاب آسمانی قسم بخورند و امام با تكیه بر همین مسأله و انتقاد از آن، نهضت را شروع كرد و معتقد بود این آغاز حذف اسلام است.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان كرد: اینكه حالا عدهای بیایند و حقوق شهروندی را مطرح كرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان و. . شوند به این معناست كه بعد از گذشت ٥٠ سال و شهادت صدها هزار نفر در این راه و تحمل رنجها، شكنجهها و گرفتاریها، دوباره وضع به همان حالتی برگردد كه امام (ره) به خاطر آن قیام كرد و این هرگز پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به اینكه برخی معتقدند ارزشهای اسلامی خط قرمزی است که مانع از پیشرفت میشود ادامه داد: طبیعی است وقتی مبانی علوم انسانی، غربی باشد، نمیتوان انتظار داشت كه تحصیل كردهها، كاملا معتقد به مبانی اسلام و ارزشهای اسلامی باشند. نه اینكه واقعا آنها دشمن اسلام باشند، بلكه شناختشان اینگونه است. مخصوصا اگر كسی در انگلیس و نظیر آن نیز تحصیل كند، چرا كه در آنجا چنان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و امثال آنها با آب و تاب و احترام خاصی بحث میشود كه به مرور در نظر دانشجو، این مسأله از مهمترین مسائل تلقی میشود. لذا اگر بنده ٨٠ ساله هم به آنجا بروم، تحت تأثیر قرار میگیرم، چه برسد به جوانی كه معرفتش نسبت به مبانی اسلامی عمیق نباشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینكه حقوق بشر را چنان تبلیغ كردهاند كه كسی نتواند علیه آن حرف بزند، اظهار داشت: حتی كشورهای اسلامی نیز در برابر حقوق بشر تسلیم هستند، در حالی كه اسلام دین كاملی بوده و نه تنها حقوق بشر، بلكه حقوق حیوان را هم در نظر گرفته است، اما حقوق بشر اسلام بر اساس احكام اسلام است.
وی در پایان خاطر نشان كرد: هیچ كس در مصونیت نیست، انسان آرام آرام با معاشرت با برخی افراد، شركت در بعضی اجتماعات، خوردن برخی غذاها كم كم به جایی میرسد كه اسلام و نظام اسلامی برای او بسیار بیاهمیت میشود.
گفتنی است دیدار طلاب و مسئولان مدرسه علمیه رشد ٢٨ بهمن ماه سال جاری در این مدرسه برگزار شد.
نظر خود را بنویسید